Terugblik: BMN werd Dalukt: 'Het was het waard!'

Terugblik: van BMN naar Dalukt

Een nieuwe naam voor je bedrijf kiezen, na vijftien jaar was het zover. Bouwmachines Midden Nederland werd Dalukt: kort, krachtig en betekenisvol. Spannend? ‘Zeker’, lacht Rianne Berkhof, ‘maar nu, een jaar later, kan ik zeggen: het was het waard.’

‘De beslissing om onze bedrijfsnaam te veranderen was groot’, vertelt Rianne. ‘We waren trots op Bouwmachines Midden Nederland, maar merkten dat we te sterk aan één merk – JCB – gekoppeld werden. Terwijl wij veel meer doen. We wilden een naam die onze eigen identiteit uitdraagt, los van welk merk dan ook.’

Die zoektocht leidde tot Dalukt. ‘Een naam die klinkt als iets wat werkt – lukt – en precies dat betekent’, legt Gerard Berkhof uit. ‘Het is een positieve, nuchtere boodschap. Het past bij ons, bij onze werkstijl, bij onze jongens. Bij Dalukt draait alles om één belofte: machines, die werken.’

Machines, die werken

‘Een merkbelofte met een dubbele betekenis’, vertelt Gerard. ‘Aan de ene kant leveren we machines die hun werk doen: robuuste kranen, slimme transportbanden en precisieapparatuur die betrouwbaar, krachtig en eenvoudig in gebruik is. Ze maken het mogelijk zware lasten te verplaatsen, moeilijke terreinen te bewerken en projecten efficiënt te realiseren.’

‘Aan de andere kant gaat het over onze manier van werken: we denken mee, vinden creatieve oplossingen en ondersteunen actief. Zo zorgen we dat het succesvol is:
a) voor onze klanten, met projecten die op tijd en volgens plan worden afgerond;
b) voor onze medewerkers, door een veilige en innovatieve werkomgeving te bieden;
c) voor onze partners, door samen processen te verbeteren en te optimaliseren.’

Of het wennen was, zo’n nieuwe merknaam met een belofte? Rianne: ‘Het went verrassend snel. Intern maken we er zelfs wel eens grapjes over. Zo staat er bijvoorbeeld ‘Machines die werken’ op onze servicebus. Maar die bus komt soms aan bij machines die juist even niet werken. Tja… ook dan zorgen wij dat het weer lukt.’

Onthulling van de merknaam

Gerard: ‘De onthulling van de nieuwe naam tijdens ons jubileumevenement was een bijzonder moment. We hebben dat als team samen bedacht en uitgewerkt, in het geheim. De aftrap had een breed bereik; veel mensen spraken erover. Het was een mooie start voor onze nieuwe identiteit. Dus, tevreden? Jazeker!’